woensdag 4 februari 2015

Klachtenbrief Hamster bv

Josephine Busman
Beukenstraat 3
4153 AC  BEESD

 Beesd, 4 februari 2015
  
Hamster bv
t.a.v. de heer M. Woudstra
Oude Gracht 31
2011 GL  HAARLEM

Betreft: serviceklacht Kootstra schaatsen

Geachte heer Woudstra,

Enige tijd geleden heb ik bij uw winkel een bestelling gedaan voor een paar schaatsen van het merk Kootstra. Daarbij is door jullie een fout gemaakt en is vervolgens geen goede service geleverd. Door middel van deze brief wil ik mijn ontevredenheid over uw service toelichten.

In oktober 2014 heb ik bij uw winkel in Haarlem een bestelling gedaan voor Prolight 2 schaatsen van het merk Kootstra. Deze schaatsen waren in de uitverkoop en kostten € 100,00 per paar. Een medewerker van uw bedrijf gaf aan direct de bestelling te gaan doen en mij hiervan op de hoogte te houden. Nadat ik na enkele weken niets vernam, heb ik contact opgenomen met de winkel en kreeg het bericht dat de bestelling niet was doorgegeven. Het betreffende type schaatsen was vervolgens uitverkocht.

Derhalve moest ik een keuze maken voor een ander type schaatsen met een hogere prijs. Ik stelde voor om deze schaatsen met korting te leveren aangezien het een fout van uw firma was dat de bestelling niet was doorgevoerd. Dit voorstel werd echter afgewezen en ik heb de schaatsen uiteindelijk aangeschaft voor de normale prijs.

Eind november kreeg ik een telefoontje van één van uw medewerkers en kon ik mijn schaatsen ophalen. Bij de eerste training trok ik de veterbevestiging van mijn linkerschoen kapot. Hierop heb ik de schaatsen terug gebracht naar uw winkel. De oplossing die jullie boden, was om de schaatsen te repareren. Aangezien ik hier geen vertrouwen in had, deed ik het verzoek mij het aankoopbedrag terug te geven. Dit voorstel werd – net als mijn eerdere voorstel – afgewezen en ik kreeg uiteindelijk een tegoedbon die ik binnen twee maanden moest inwisselen. Er was geen verdere discussie over mogelijk.

U zult begrijpen dat ik inmiddels het vertrouwen in uw service ben verloren. Ik verzoek u om mij alsnog het volledige aankoopbedrag terug te betalen in contant geld. Ik wil niet op deze manier gedwongen worden om op zeer korte termijn alsnog bij u een aankoop te moeten doen, maar wil vrij zijn in mijn keuze. Ik hoop dat u hiervoor begrip heeft.

Hoogachtend,


Josephine Busman

2 opmerkingen:

  1. Hallo Josephine,

    Een goed geschreven brief! Je hebt de adresgegevens op de goede plaats staan. Als je de ‘betreft’ leest is het duidelijk waar de brief over gaat. Ook zijn je aanhef en je afsluiting goed.

    In je inleiding staat duidelijk waarom je schrijft. In je middenstuk vertel je wat de klacht precies is, dit is goed. In je slot staat wel wat voor oplossing je graag wilt, maar niet wanneer. Ik zou hier ook iets bijzetten als ‘binnen een week’.

    In je brief staat dat je graag het volledige aankoopbedrag terug wilt in contant geld. In je brief staat wel hoeveel euro het paar in de uitverkoop kostte, maar niet hoeveel je uiteindelijk betaald hebt. Hierdoor zou de ontvanger kunnen denken dat het volledige aankoop bedrag € 100,- is, terwijl het € 125,- is.
    Verder staat er geen overbodige informatie in de brief. Ook is duidelijk wat de bedoeling van de brief is en is het duidelijk wat er van de ontvanger verwacht wordt.

    De brief heeft een neutrale toon, waardoor de ontvanger zich niet (heel erg) aangevallen zal voelen. Ook is je woordkeus begrijpelijk. De brief is efficiënt en niet te lang.

    In de brief heb ik geen spel- of zinsbouwfouten kunnen ontdekken. Je lay-out is correct en ook is het duidelijk wat je inleiding, middenstuk en slot zijn.

    Als laatste heb ik nog een puntje. Je hebt in alinea één het woord ‘winkel’ gebruikt. In alinea twee het woord ‘bedrijf’ en in alinea drie het woord ‘firma’. In alinea 2 staat ook het woord ‘bedrijf’. Ik zou hiervoor, zeker in alinea twee, één woord kiezen. Ook is een firma geen synoniem voor een bedrijf of een winkel.

    Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey Josephine,

    Super goede klachtenbrief, de tekst heeft een goede opbouw en alle gegevens voor een goede brief, zoals afzender, geadresseerde, plaats en datum staan er in. Je betreft is duidelijk en vertelt waar de tekst over zal gaan. Je aanhef, afsluiting en ondertekening is goed uitgevoerd.

    Je brief is duidelijk en de 'betreft' regel is kort maar krachtig. Je aanleiding staat duidelijk in de inleiding en alles staat op chronologische volgorde. Je brief is helder en heeft de juiste lengte.

    In je brief staat goed omschreven wat er verwacht wordt en ook eventuele oplossingen. Je toon blijft, desondanks dat het een klachtenbrief is, heel neutraal en beleefd en je woord keus is erg formeel en duidelijk.

    Je lay-out ziet er mooi en overzichtelijk uit. De brief bestaat uit een inleiding, een middenstuk en een slot. Je alinea indeling is heel goed en ik heb geen fouten in je tekst kunnen vinden. Ga zo door!

    Groetjes Eva

    BeantwoordenVerwijderen