LAAT TAALONDERWIJS AANSLUITEN BIJ DE BELEVINGSWERELD VAN JONGEREN
In het artikel van Martin Slagter in de Volkskrant van 22
maart 2012 noemt hij als belangrijkste oorzaak van ontlezing onder jongeren,
het gebrek aan taalvaardigheid. Hieraan ligt volgens Slagter slecht passend
taalonderwijs ten grondslag. Volgens Slagter wordt er steeds minder gelezen en
als er wordt gelezen zijn dit kortere en minder complexe teksten.
De huidige technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat
de jeugd op een andere wijze omgaat met lezen. Zo vereisen internetspellen en
games een zekere taalvaardigheid om tekstuele taken te kunnen begrijpen en
uitvoeren. Uit een recent online onderzoek van communicatiebureau JuniorSenior blijkt
dat de jeugd in de afgelopen vijf jaar juist aanzienlijk meer is gaan lezen
door het toenemende internet- en computergebruik. Jongeren op een (v)mbo
opleiding zijn misschien wel minder gewend aan het lezen van complexe en lange
artikelen, maar de manier waarop jongeren lezen, sluit wel goed aan bij hun
belevingswereld en de technologische ontwikkelingen. Zo wordt hun
taalvaardigheid wel verder ontwikkeld, alleen op een minder traditionele wijze.
Modern taalonderwijs in naar mijn idee een combinatie van goed inhoudelijk
onderwijs door competente en enthousiaste leerkrachten en taalonderwijs dat
inspeelt op de belevingswereld en behoeften van de jongeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten